دانشگاه فرهنگیان استان سمنان

معرفی کتاب «یادگیری چگونه اتفاق می افتد: پژوهش های بنیادین در روان شناسی تربیتی و مفهوم آن در عمل»


کتاب «یادگیری چگونه اتفاق می‌افتد: پژوهش‌های بنیادین در روان‌شناسی تربیتی و مفهوم آن در عمل» ترجمه مهران عالیشاه: دانش آموخته دانشگاه تهران و کارشناس پژوهش دانشگاه فرهنگیان و دکتر سید حسن علمدار مقدم: عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در انتشارات دانشگاه فرهنگیان به چاپ رسیده و در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

این کتاب ذیل مجموعه دروس تخصصی (PCK) انتشارات دانشگاه فرهنگیان به چاپ رسیده است و منبع مهمی جهت دسترسی به جدیدترین و مهم‌ترین نظریه‌های یادگیری در روان‌شناسی تربیتی و روان‌شناسی شناختی است. 
 

یادگیری چگونه اتفاق می‌افتد: پژوهش‌های بنیادین در روان‌شناسی تربیتی و مفهوم آن در عمل

کتاب "یادگیری چگونه اتفاق می‌افتد" اثر ارزشمندی است که به بررسی 28 نظریه و پژوهش کلیدی در زمینه یادگیری و آموزش می‌پردازد. این کتاب که توسط مهران عالیشاه دانش آموخته دانشگاه تهران و دکتر سیدحسن علمدار مقدم هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ترجمه شده است، منبعی غنی برای معلمان، مربیان و هر کسی است که به دنبال درک عمیق‌تر از چگونگی یادگیری انسان‌ها و روش‌های ارتقای یادگیری مؤثر، کارآمد و لذت‌بخش باشد.

نقاط قوت کتاب:

  • جامعیت: این کتاب طیف گسترده‌ای از نظریه‌ها و پژوهش‌ها را از حوزه‌های مختلف روانشناسی تربیتی و روانشناسی شناختی پوشش می‌دهد و به خواننده تصویری جامع از علم یادگیری ارائه می‌دهد.
  • کاربردی بودن: کتاب صرفاً به ارائه تئوری نمی‌پردازد، بلکه راهکارهای عملی و قابل‌استفاده برای معلمان در جهت ارتقای یادگیری دانش‌آموزان ارائه می‌دهد.
  • ساختار منظم: کتاب به شش بخش مجزا تقسیم شده که هر کدام به موضوعی خاص در مورد یادگیری می‌پردازد. این ساختار منظم به خواننده کمک می‌کند تا به راحتی مطالب را دنبال کند و به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند.
  • زبان ساده و قابل فهم: کتاب با زبانی ساده و قابل فهم نوشته شده است و از اصطلاحات پیچیده علمی که ممکن است برای خوانندگان غیرمتخصص دشوار باشد، پرهیز می‌کند.

مخاطبان:

این کتاب برای معلمان، مربیان، مدیران مدارس، و هر کسی که به دنبال درک عمیق‌تر از فرآیند یادگیری و روش‌های ارتقای آن است، مناسب می‌باشد.

فصول کلیدی:

  • بخش اول: نحوه کار مغز و معنای آن برای یادگیری و آموزش: این بخش به بررسی ساختار و عملکرد مغز و چگونگی ارتباط آن با یادگیری می‌پردازد.
  • بخش دوم: پیش‌نیازهای یادگیری: این بخش به بررسی عواملی می‌پردازد که برای یادگیری مؤثر ضروری هستند، مانند انگیزه، دانش قبلی و استراتژی‌های یادگیری.
  • بخش سوم: چگونگی پشتیبانی از یادگیری: این بخش به بررسی روش‌های مختلف برای پشتیبانی از یادگیری دانش‌آموزان، مانند ارائه بازخورد، ایجاد فرصت‌های یادگیری فعال و استفاده از فناوری می‌پردازد.
  • بخش چهارم: فعالیت‌های معلم: این بخش به بررسی نقش معلم در تسهیل یادگیری می‌پردازد و به معلمان در انتخاب و اجرای فعالیت‌های یادگیری مؤثر یاری می‌رساند.
  • بخش پنجم: یادگیری با توجه به زمینه: این بخش به بررسی اهمیت در نظر گرفتن زمینه فرهنگی، اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان در هنگام طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی می‌پردازد.
  • بخش ششم: داستان‌های احتیاطی و دَه گناه مرگبار آموزش: این بخش به بررسی برخی از باورها و روش‌های غلط در آموزش می‌پردازد و به معلمان کمک می‌کند تا از اشتباهات رایج اجتناب کنند.

جمع‌بندی:

کتاب "یادگیری چگونه اتفاق می‌افتد" منبعی ارزشمند و کاربردی برای معلمان، مربیان و هر کسی است که به دنبال ارتقای یادگیری در دانش‌آموزان خود است. این کتاب با ارائه درک عمیقی از علم یادگیری و راهکارهای عملی برای ارتقای آن، به خوانندگان کمک می‌کند تا به مربیان مؤثرتر و کارآمدتر تبدیل شوند.